I de fleste boligannonsene blir imponerende ordbruk benyttet for å overgå de andre leilighetsannonsene,
Men i sommer dukket det opp en kontrast blant de svulstige og flotte beskrivelsene i leilighetsjungelen.
Aftenposten skrev tidligere i juni om boligselger Pål Schaathun. I boligannonsen beskriver han leiligheten med den enkle beskrivelsen “Helt ok”.
Schaathun forteller til Aftenposten at megleren gikk med på å lage en ærlig boligannonse.
Og om boligen ikke ble fremstilt i det beste lyset, så fikk den i hvert fall mye oppmerksomhet. Annonsen ble nemlig ble aktivt spredd på sosiale medier i sommer.
Den helt ok leiligheten ligger med gangavstand til det meste, og har en ripete parkett som knirker, står det videre i annonsen.
Teksten frister med et boblebad, men nevner samtidig at varmtvannstanken ikke er stor nok til å fylle det opp.
– Hvis noen vil kjøpe, vil de sikkert se potensialet og male leiligheten. Det er åpenbart at noen ikke vil ha dette. De leter etter det fineste. Ingen leter etter en leilighet med stygge vegger. Hvis man leser denne annonsen, vet man hva man får, forteller Schaatun til Aftenposten.
Schaatun er fotograf og tok alle bildene selv. Den eneste redigeringen han har gjort er kun litt lysinnstillinger. Boligstyling og nye strøk med maling droppet han. Leiligheten ble ryddet og vasket før bildene ble tatt, men han fikk tilbakemeldinger på at den så litt rotete ut.
Han innørmmer at annonsen er et lite stikk til hvordan boliger normalt markedsføres. For moro skyld tok han også med et bilde av den mest ufotogene frukten han vet: kokosnøtt.
– Virkeligheten samsvarer med annonsen, og det gjør det nesten aldri. Veldig få skriver at gulvet knirker, men det knirker jo. Det vil du merke på visning. Hvorfor skal jeg lyve, spør Schaathun.
Han legger til at mange synes at annonsen hans er morsom, og at det ikke var i hans intensjoner å latterliggjøre leiligheten, som han faktisk elsker.
– Normalt er boligannonser litt pyntet, og alt er fantastisk. Naboene er bra, det er kort vei til alt. Man pynter bruden med kameravinkler, møbler og beskrivelser, forteller Trond Blindheim, dosent ved Institutt for markedsføring på Høyskolen i Kristiania til Aftenposten.
Blindheim er sikker på at ærligheten vil få konsekvenser for salget, og mener at det hadde vært en bedre ide med finere bilder og en mer fremhevende tekst.
Han forteller at det viktigste er uansett å få folk til å komme på visningene, og at det skal være så mange som mulig der slik at folk byr over hverandre. Det at annonsen kanskje skryter for mye av leiligheten er sjeldent et stort problem.
– Noen mener det kanskje er «reklamete», men jeg har tro på at man må være det for å selge leilighet eller bruktbil. Hvis du selger skolisser, skriver du ikke at de kan ryke. Boligannonsens forbilde er reklame eller markedskommunikasjon, sier Blindheim.